Maandagochtend lichtte Kleisterlee toe wat hij de komende drie jaar wil met
Philips. Dat leverde een reeks algemeenheden op over aandacht voor de klant
en waarde scheppen voor de aandeelhouder. Met als pikante uitschieter: "Bij
Philips hebben we de afgelopen maanden wel gegrapt dat een beurscrash het
beste is wat ons kan overkomen. Want cash blijft cash."

Kleisterlee hintte op de ruim zes miljard euro die Philips in kas heeft
en waarvoor het bedrijf een zinnige besteding zoekt. Hij kijkt dus scherp
naar overnamekansen. Tot dusver doet Kleisterlee echter weinig meer dan
kralen rijgen. Philips houdt het bij kleinere overnames, onder meer in de
medische hoek.

Voor de periode tot en met 2010 richt Kleisterlee zich nadrukkelijker dan ooit
op de klant en de aandeelhouder. Dat eerste blijkt vooral uit de beslissing
om dit jaar de divisie consumentenelektronica samen te voegen met de tak
voor huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging. Senseo,
breedbeeld-tv en scheerapparaten komen onder één dak.

Naast lifestyleproducten voor de consument blijft Philips inzetten op
medische apparatuur en lichttechnologie. De drieëenheid van Kleisterlee.

Het is de zoveelste poging om nieuwe kaskrakers te genereren – opvolgers van
de Senseo en de cd-speler – die Philips op eigen kracht moeten laten
groeien. Sinds zijn aantreden in 2001 heeft Kleisterlee hard gewerkt om de
ontwikkeling van producten beter af te stemmen op de wensen van consumenten.
Maar een gelikte marketingmachine is Philips nooit geworden.

Ondanks de retoriek over het belang van spraakmakende nieuwe
Philipsproducten, blijft ook de concrete ambitie voor 2010 mager. De omzet
van Philips hoeft van Kleisterlee de komende drie jaar slechts zes procent
per jaar te groeien. Mager? Ja, want voor 2007 rekent Philips op een
omzetgroei van vijf tot zes procent. De lat blijft vrijwel op hetzelfde
niveau liggen.

Meer durf toont Kleisterlee met zijn winstdoel. Zoet voor de aandeelhouder. De
bedrijfswinst moet in 2010 als percentage van de omzet meer dan tien procent
bedragen, tegen ruim 7,5 procent dit jaar. Dat wil de Philips-baas onder
meer bereiken door kosten te besparen en het productaanbod te verbeteren.

Het aandeel Philips steeg maandagochtend in reactie op de publicatie
van de nieuwe financiële doelstellingen 3,5 procent. Belegger tevreden. Maar
de schijn van de dagkoers is hier bedriegelijk.

Kleisterlee moet wel degelijk op zijn tellen passen. In de bijna 6,5 jaar dat
hij Philips leidt, heeft Kleisterlee het bedrijf onmiskenbaar vereenvoudigd.
Dat deed hij vooral door tal van activiteiten te verkopen.Telde Philips bij
het aantreden van Kleisterlee in 2001 nog vijf divisies, met aparte eenheden
voor computerchips en componenten. Vanaf volgend jaar zijn dat er drie.

Gevolg is wel dat Philips nauwelijks uitdijt. Hogere eigen verkopen
bieden nauwelijks compensatie voor Kleisterlee's snijdrift. In 2001 boekte
het concern een omzet van 32 miljard euro. Als de omzet van Philips de
komende drie jaar inderdaad volgens plan stijgt, bedraagt de omzet in 2010
34 miljard euro. Onder Kleisterlee is Philips dan in negen jaar tijd in
totaal zes procent gegroeid.

Is dat erg? Omvang hoeft geen doel op zich te zijn, maar in zijn poging om
Philips 'lean en mean' te maken heeft Kleisterlee aandeelhouders nooit echt
kunnen overtuigen. Toen hij aantrad in april 2001 stond de koers van het
aandeel Philips op 33,11 euro, tegen ruim 29 euro vandaag.

Vergelijk dat met Philips' oude Duitse rivaal, Siemens, een bedrijf
altijd een conglomeraat is gebleven. De koers van Siemens staat zes euro
hoger dan de 83 euro die het aandeel Siemens in april 2001 noteerde.

Als agressieve aandeelhouders zoals hedgefondsen zoiets zien, beginnen ze zich
vroeg of laat achter de oren te krabben. Met een beurswaarde van 33 miljard
euro is Philips qua omvang beter te behapstukken voor plagerige beleggers
dan Siemens, dat op de beurs bijna 2,5 keer zo groot is.

De opdracht voor de Philips-topman is simpel: de koers moet omhoog en flink
ook. Anders sneuvelt Kleisterlee wellicht ergens op weg naar 2010.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl